e-hip.pl

Blog tematyczny o marketingu, biznesie, rozwoju osobistym

Technologia

Jak sztuczna inteligencja może napisać rozprawkę?

Jak sztuczna inteligencja może napisać rozprawkę?

W dobie technologicznego postępu, sztuczna inteligencja, potocznie znana jako AI, coraz śmielej przenika do różnych sfer naszego życia. Jednym z jej aspektów, na które warto zwrócić uwagę, jest możliwość generowania autonomicznych tekstów na dowolny temat. Jakie są realne perspektywy takiej technologii? Czy przyszłość przyniesie nam system AI, który samodzielnie napisze za nas rozprawkę? Zabierzemy się za rozebranie tego tematu od początku.

Definicja sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja (AI) to obszar badań informatyki skupiający się na tworzeniu systemów komputerowych, które są zdolne do wykonywania zadań wymagających ludzkiej inteligencji. Takie zadania obejmują na przykład rozumowanie, uczenie się, postrzeganie, rozpoznawanie mowy, planowanie i rozwiązywanie problemów.

Zobacz również: Gdzie zadać pytanie sztucznej inteligencji?

Możliwości i ograniczenia AI w pisaniu tekstu

Sztuczna inteligencja ma dzisiaj niebywałe możliwości w generowaniu tekstu. Algorytmy są zdolne do tworzenia zdań o logicznej i gramatycznej spójności niespotykanej jeszcze kilka lat temu. Niemniej jednak, warto zauważyć, że są to nadal tylko algorytmy – chociaż bardzo zaawansowane.

AI potrafi stworzyć tekst, który wydaje się sensowny na pierwszy rzut oka, ale w głębszej analizie często brakuje mu rdzenia, czyli głębokiego rozumienia tematu. AI też nie posiada uzdrawiającej zdolności do umieszczenia siebie w kontekście – nie dokonuje autentycznych doświadczeń ani nie posiada subiektywności, która jest kluczowa dla procesu pisania. Co więcej, jej twórczość jest ograniczona do informacji, które zostały wcześniej programowane lub nauczane.

Technologie AI używane do tworzenia rozprawek

Jednym z najbardziej zaawansowanych narzędzi AI wspierających tworzenie tekstów jest technologia GPT-3 firmy OpenAI. Jest to generator języka naturalnego wykorzystujący techniki maszynowego uczenia się. GPT-3 potrafi generować długie i skomplikowane teksty, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się napisane przez człowieka. Może być instrukcje do napisania rozprawki na określony temat, a następnie będzie generować teksty odpowiadające tym instrukcjom.

Jednak, jak wcześniej wspomniano, ograniczenie tej technologii wynika z faktu, że nie posiada ona „deep understanding of topics”. Generuje teksty na podstawie wcześniej nauczonych wzorców, a nie na podstawie głębokiego zrozumienia tematu – co jest kluczowe dla napisania solidnej rozprawki.

Praktyczne zastosowania AI w edukacji

Niemniej, mimo tych ograniczeń, AI ma wiele potencjalnych zastosowań w edukacji. Może być używane jako narzędzie do oceny jakości pisemnych prac uczniów, identyfikując błędy gramatyczne, interpunkcyjne i stylistyczne. Tym samym, nauczyciele mogą skupić się na ocenie zrozumienia uczniów i ich umiejętności krytycznego myślenia.

Aplikacje AI mogą być również używane do personalizacji edukacji, dostosowując tempo i tryb nauki do indywidualnych potrzeb ucznia. Można je także wykorzystać jako asystentów w pisaniu, pomagając uczniom organizować swoje myśli i konstruować skomplikowane argumenty.

Ostatecznie, choć sztuczna inteligencja w nadchodzących latach może zdezorientować świat edukacji i pisania, prawdziwa, autentyczna twórczość jeszcze przez długi czas będzie domeną wyłącznie ludzi.

Udostępnij

O autorze

Zespół doświadczonych analityków finansowych z praktyczną wiedzą na temat prowadzenia własnego biznesu. Od lat udzielamy wsparcia przedsiębiorcom na każdym etapie rozwoju firmy.